Jin–jang a gyakorlatban: szimbólum eredettel és jelentéssel

Jin–Jang, Yin & Yang, Jin–Jang… írjuk úgy, ahogy csak akarjuk; a lényeg, hogy ezt a szimbólumot életünk során mindannyian valahol már láttuk. Megjelenik ékszereken és tetoválásokon, könyvekben, filmekben, sorozatokban, valamint az otthonról, filozófiáról és egészségről szóló cikkekben is. És épp itt kezdődik gyakran a káosz. Attól függően, kit kérdezünk, más és más értelmezést kapunk. A jó és a rossz harcáról van szó? Azt jelenti, hogy minden „jóban” van egy kis „rossz”, és fordítva? Nő és férfi, fény és sötétség? Örök ellentéteket és a jó és rossz véget nem érő küzdelmét jeleníti meg?
Megpróbálunk rendet tenni a legfontosabb kérdésekben úgy, hogy értelmet nyerjenek, és a mindennapi életünkben is legyen helyük. 

Yin–Yang szimbólum – Taijitu

Jin és jang – Wikipédia

A valóság két egymást kiegészítő oldalának (fény/sötétség, nappal/éjszaka, meleg/hideg) gondolata már a legkorábbi kínai szövegekben megjelenik. Idővel kozmológiai „térképpé”, majd grafikus jellé – a taijituvá – vált. Történetileg többféleképpen rajzolták, de a ma ismert fekete–fehér körpár később szilárdult meg, és világszerte a harcművészetek, a popkultúra és a 20. századi dizájn tették ismertté.

A Taijitu két félből áll, amelyeket egy lágy S-alakú görbe választ el. Mindkét félben van egy ellenszínű pont. A forma szándékosan „élő”, mert az egyenes választóvonal helyett az S alak a folyamatos mozgást idézi. Amikor hosszabbodik a nappal, rövidül az éjszaka; amikor a test teljesítményt fokoz, azonnal szüksége lesz pihenésre, stb.

A pontoknak is megvan a jelentésük. Érthetjük őket úgy, mint:

  • változásindítókat (a pont ott van, ahol az egyik erő/pólus tetőzik, és elkezd átbillenni a másik pólus/erő felé)
  • a vihar szemét (egy kis csend az akció közepén, tudatos belégzés a zűrzavar közepén…)
  • szélsőségek korrektorát (az intenzív teljesítmény, például az edzés, hordoz magában egy mikropihenőt, mint a sorozatok közötti szünetet)
  • kölcsönös viszonyt (minden szerepben van egy kis ellentét: aki gyakran hallgat, néha merjen megszólalni; aki sokat beszél, tudjon csak hallgatni is.)

Mit is jelképez tehát a Taijitu?

  • Ciklikusság: semmi sem marad örökké egyik szélsőségben; a nap éjjébe fordul, a nyár télbe.
  • Kölcsönös függés: a pihenés ad erőt a teljesítményhez, a teljesítmény pedig pihenést kíván.
  • Dinamikát: az egyensúly nem a 50/50-ben való beragadást jelenti, hanem a arányok hangolását a helyzet szerint. 

Miért mondjuk „Yin & Yang”, és nem „Yin vs. Yang”

A taijitu szimbólumban a fekete oldal a yint (éj, csend, belső), a fehér oldal a yangot (nap, fény, aktivitás) jelképezi. Ez azonban nem morális térkép. A fekete nem „rossz”, és a fehér nem „jobb” változat. 
A Yin és a Yang nem egymás ellen lépnek fel, hanem együtt születnek, együtt változnak, és szükségük van egymásra.
Ha kizárólag a yangra (teljesítményre) nyomunk, a testünk kimerül. Ha viszont csak a yinben maradunk (irány nélküli passzivitás), megrekedünk. A filozófia ezért nem azt keresi, „ki győz”, hanem hogyan keverjük a két oldalt úgy, hogy erősítsék egymást. Ha a feketét „rossznak”, a fehéret „jónak” bélyegezzük, teljesen elveszítjük a lényeget. Nem küzdelemről van szó, hanem élő egyensúlyról, amely a nap, az év és az élet során változik. Itt partnerségről van szó, nem versengésről. 

Hogyan ismerjük fel a Yin/Yang többletét/hiányát?

Ezek a tippek természetesen csak támogató jellegűek és meglehetősen általánosak. Ha egyes állapotok tartósan korlátoznak, inkább konzultálj szakemberrel.

YIN

  • Jelek, hogy kevés: nehezen vesszük rá magunkat a lassításra, felszínes az alvás, szárazság/túlmelegedés jelentkezik, idegesség és az érzés, hogy „csinálnom kell valamit, nem tudok megállni”.
  • Hogyan pótoljuk: meleg főtt étel/tea, rendszeres szünetek, tompított fény 20:00 után, rövid, csendes séta.
  • Jelek, hogy túl sok: nehézkesség, nappali álmosság, „ködös” fej, hidegérzet, alacsony motiváció, visszahúzódás.
  • Hogyan egyenlítsük (egy csepp yang): reggeli napfény + lendületes 10–15 perces séta/futás, néhány guggolás/bemelegítés, könnyebb ebéd enyhe fűszerezéssel.

YANG

  • Jelek, hogy kevés: nehéz reggeli indulás, hideg végtagok, hezitálás és halogatás, gyors energialeülés.
  • Hogyan pótoljuk: fény + 5 perc dinamika ébredés után, meleg/fehérjedús reggeli, munka szünetekkel, konkrét feladat kitűzése és teljesítése.
  • Jelek, hogy túl sok: feszült váll/állkapocs, telezsúfolt fej, álmatlanság, „túlpörgetett” multitasking.
  • Hogyan egyenlítsük (egy csepp yin): lassú hasi légzés (6–8 ciklus), rövid séta mobil és értesítések nélkül, meleg lábfürdő.

Jin–jang a mindennapi életben

Sokan beleragadunk abba a hiedelembe, hogy a másik pólus (akár „inkább yin”, akár „inkább yang” vagyunk) „rosszabb”.
Valaki fél a pihenéstől, mert úgy érzi, folyamatosan „értéket kell termelnie”. Más nehezen mozdul ki, mert a változások vagy a velük járó feladatok terjedelme megbénítja.
A jin–jang lehetővé teszi, hogy ne féljünk az ellentétes oldaltól. A teljesítmény és a pihenés nem ellenségek. A jó teljesítményt jó pihenéssel lehet „bebiztosítani”, a pihenés pedig akkor kap értelmet, ha legalább egy apró akció előzi meg. Ez egy egész életre szóló projekt, mindennapi döntés, de az eredmény kézzelfogható: több energia, kevesebb bűntudat, jobb önismeret, tisztább határok és melegebb kapcsolatok.

Ha hosszú távon az egyik vagy a másik végletben maradunk, kimerítjük azt a jót is, amit az adott pólus ad. Minden helyzethez egyénileg érdemes közelíteni, és ehhez igazítani az egyik vagy másik energia szintjét.  

Jin–jang a szabadidőben

Amikor a szabadidő tele van naptárral, „muszáj megcsinálni” listákkal, és azzal az érzéssel, hogy eredmények nélkül a napnak nincs értéke, többnyire a yang kerül fölénybe. Ezt onnan ismerjük fel, hogy még séta közben is podcast/meeting/képzés szól a fülünkben, a fejünkben állandó checklist fut, és hazaérve nem megkönnyebbülés, hanem furcsa nyugtalanság vár. 
Ezzel szemben, amikor a szabad napok a kanapén folynak szét, az idő görgetésben vész el, és estére a nyugalom helyett tompultságot érzünk, akkor a yin vette át a stafétát. Tipikus mondatok: „valahogy semmihez sincs kedvem” vagy „még egy kicsit”.

Mindkét esetben elég észrevenni, milyen gondolatok és tempó uralkodnak. Inkább gyors, töredékes tervezés és felszínes stimuláció, vagy fokozatos lassulás egészen a mozdulatlanságig? Már önmagában ennek a ritmusnak a tudatosítása jó jel, hogy érzékeljük a jin–jangot, és van lehetőségünk beavatkozni, irányt módosítani.

Jin–jang a munkában

A túlzott yang a munkában így néz ki: váll a fül mellett, ráncolt homlok, ugrálás az ablakok között, az érzés, hogy a szünet időpocsékolás, a ritmus vagy a flow megbillen. A fejet mikrodöntések áradata árasztja el, este pedig idegesség vagy nehezebb elalvás ér utol. Belül ez szól: „még ezt, még azt”.
Amikor viszont „eláraszt” a yin, a napok végtelen nekifutással indulnak, a fontos feladatok „jobb pillanatra” várnak, a második kávé pótolja a szikrát, és benned nő a csendes feszültség a meg nem valósított dolgok miatt. Ilyenkor jelennek meg az olyan gondolatok, mint „előbb rendet rakok”, „előbb kimegyek mosdóba”, vagy „még kell egy terv”, amelyek a valódi start helyére lépnek. 

Jin–jang az emberi kapcsolatokban

A túl sok yang a kapcsolatokban állandó szervezési, irányítási, vezetési igényként jelenik meg. Partnereink mondatai között mintha résre várnánk, hogy mi legyünk a kormánynál, és „előre vigyük a dolgokat”. A csend kényelmetlen, és ritkán kérdezzük meg, mit érez vagy akar a másik.
A túl sok yin ezzel szemben megalkuvásban, saját szükségleteink halogatásában mutatkozik meg, a mondatok pedig úgy kezdődnek: „nem akarlak terhelni” vagy „ahogy te szeretnéd”. Később jön az érzés, hogy a többiek nem látnak, vagy természetesnek vesznek. Súlyosabb esetben az ember úgy érzi, már nem önmaga, nem ismer magára, mert annyira alkalmazkodott mások igényeihez, hogy teljesen elnyomta saját magát.

Ha észrevesszük ezeket a mintákat, máris a tudatosság fényébe kerültek – és pontosan itt kezd értelmet nyerni a jin–jang a gyakorlatban. Ekkor dönthetünk, teszünk-e változtatást, vagy hagyjuk magunkat tovább sodródni. Ismét: nem arról van szó, hogy egy pillanat alatt teljesen megfordítsuk a polaritást – ez olyan lenne, mintha teljes sebességnél hátramenetbe váltanánk. Inkább az a feladatunk, hogy felismerjük, mi történik, és legalább egy kis lépést tegyünk a változás felé. 

Jin–jang diéta

Van hivatalos Yin–Yang diéta? Nincs. 
Ami viszont létezik, az a hagyományos kínai dietetika (shíliáo), amely a yin és yang és az öt fázis elveit használja az ételek, elkészítési módok és a testre gyakorolt hatások leírására. Ez a hagyományos kínai orvoslás (HKO) tágabb filozófiájának része, nem egyetlen, univerzális étrend.
Emellett a 20. században elterjedt a makrobiotika is (Japán/USA), amely ugyan használja a „yin–yang” szókészletet, de más irányzat saját szabályokkal. Vagyis nincs egységes „hivatalos” diéta az egész világra, inkább különböző iskolák, amelyek a yin és yang fogalmával a maguk módján dolgoznak.

Jin–jang, taiji, wuxing, qi: hogyan függnek össze?

Hogy ne vesszünk el a fogalmakban, bontsuk szét őket az alapoktól, és mutassuk meg, hol egészítik ki egymást, és hol nem érdemes összekeverni őket.

Taiji (太極) – „a nagy princípium”

A taiji filozófiai fogalom, a rend őselve, amelyből a jin–jang kettősségének mozgása megszületik. Amikor a taijitu jól ismert jelét látod, ez tulajdonképpen e princípium vizuális térképe, nem maga a gyakorlat vagy a harcművészet.
A taijiquan / tai chi mozgás- és harcművészet, amely a taiji elvét a gyakorlatban használja (lágyság–szilárdság, lassú–gyors), de nem ugyanaz.

Wuxing (五行) – az öt „fázis”

Szó szerint „öt megnyilvánulás/mozgás”: fa, tűz, föld, fém, víz. Nem kémiai elemek, hanem ciklusok és viszonyok (pl. a fa „táplálja” a tüzet, a tűz „szüli” a földet…). A hagyományos kínai orvoslásban, a naptárban és a művészetekben a változások feltérképezésére szolgálnak, vagyis arra, hogy mi mit erősít, és fordítva mi mit fékez.
Nem szabad összekeverni az európai négy elemmel, az állatövvel vagy a periódusos rendszer elemeivel.

五行 Wuxing – Az öt elem – CHOP SUEY CLUB

Qi (氣) – „lélegzet/életerő”

A qi fogalma a áramlást és vitalitást nevezi meg a testben. A HKO a qi áramlásáról beszél a meridiánokban, a qigongban/tai chiban pedig a qi műveléséről testtartáson, légzésen és figyelmen keresztül. A modern tudomány nyelvén a qi-nek nincs közvetlen fizikai megfelelője, mert inkább fogalmi térkép, nem pedig valami, amit voltmérővel lehetne mérni.

Hogyan kapcsolódik mindez össze?

A taiji az az elv, amely megszüli a jint és a jangot → a mozgásukat a qi „viszi” (energia/változás) → a qi a wuxing ciklusaiban nyilvánul meg (az öt fázis kölcsönösen szüli és szabályozza egymást).

Jin–jang tetoválás és ékszerek

Miért népszerű motívum ma is? Mert egyszerű nyelven beszél egy összetett dologról. Két forma egy körben elmagyarázza, amit nap mint nap átélünk. Egyszer akcióban vagyunk, máskor csendre van szükségünk; néha tolunk, néha elengedünk. A jin–jang univerzális és nem kötődik egyetlen hithez vagy kultúrához; felfogható tisztán praktikusan, kapcsolati és személyes szinten is. Ráadásul rendkívül időtálló, minimalista, érthető, szezonális divatrétegek nélkül.

Jin–jang tetoválás

Sokaknak ez egy kicsi, de tartós ígéret önmaguknak. Aki kiégésen ment keresztül, annak csendes emlékeztető a pihenés szükségességére. Aki évekig félt kilépni a komfortzónájából, annak emlékeztető, hogy a pihenéshez bátorság is tartozik cselekedni. A Jin–jang tetoválás így személyes iránytűvé válik, amely folyamatosan emlékeztet arra, amit megfogadtunk. 

Jin–jang ékszerek

Ez egy olyan ajándék, amely azt mondja: „egyensúlyt kívánok neked”. Nem trendhajszolás és nem tolakodó „motivációs idézet”. Inkább kedves jókívánság: „ne húzzanak a napjaid csak egy irányba”. Uniszex, illik a minimalista és a bohém stílushoz is, acélhoz, ezüsthöz és fához egyaránt. És ami fontos: bár mély jelentést hordoz, mégis visszafogott, így naponta viselhető anélkül, hogy bármit is deklarálnánk. 

A Jin–jang (Taijitu) időtálló. Ma is rólunk szól, mert gyorsan, szélsőségek között és nyomás alatt élünk. A Jin–jang nem ír elő dogmát. Épp ellenkezőleg: csak arra emlékeztet, hogy a teljesítménynek pihenésre kell épülnie, a pihenésnek pedig az élet felé kell mutatnia. Minden helyzetben egyszerű kérdést tesz fel: maradunk abban a szélsőségben, amelyben épp vagyunk, vagy találunk bátorságot észrevenni viselkedési mintáinkat és finoman hangolni azokat? A második lehetőség választása nem jelenti az egész élet azonnali felforgatását; elég egy apró lépés ma az egyensúly felé, mert a ma az, ami valóban a mienk. És épp ebben rejlik ennek a szimbólumnak az ereje: nem kényszerít, csak emlékeztet, hogy a választás mindig a miénk.
Így végre olyan szimbólumunk van, amelyet élni lehet, nem csak olvasni.

 

##PRODUCT-WIDGETS-41107##

Segített önnek ez a cikk? Ha igen, ön is segíthet másoknak azzal, hogy megosztja ezt az oldalt. Megoszthatja tapasztalatait a cikk alatti hozzászólásokban is, ezzel is támogatva másokat.