Ájurvéda sorozat # 2: Az ájurvédikus étrend 20 lépése az öngyógyítás és a vitalitás felé vezető úton.

A hagyományos Ayurveda alapja

Ayurvédikus étel

Az ókori görög orvos, Hippokratész egyik leghíresebb kijelentése: "A táplálékod legyen az orvosságod, és az orvosságod a táplálékod legyen." Az Ayurveda tökéletesítette ennek a kijelentésnek a jelentését. A ájurvédikus orvoslás a kezelése szilárd alapokra, elvekre épül, amelyek betartása az öngyógyító folyamatok elindításához és az általános vitalitás fenntartásához vezet.

Az ájurvédikus receptek főtt vagy párolt zöldségekből, rizsből és fűszerekből állnak, a dosha típusának megfelelően. A megfelelő étrendnek köszönhetően energiával látjuk el a szervezetet, méregtelenítjük a testet, támogatjuk a testet az öngyógyításban, és minden életkorban jó állapotban tartja szervezetünket.

Az Ayurvédában az ételek 6 alapvető ízét ismerjük fel:

  • édes (madhura) kombinációja a föld és a víz elemének. Élelmiszerek: tej, tejszín, ghee vaj, teljes kiőrlésű gabonák, például búza és rizs, méz, érett gyümölcsök, zöldségek, például sárgarépa, cékla és édesburgonya. Fűszerek, mint a bazsalikom, az édesgyökér és az édeskömény tartoznak ide.

  • sós (lavana) víz és tűz elem kombinációja. Élelmiszerek: tengeri és kősó, algák.

  • a föld és a tűz savanyú (amla) kombinációja. Élelmiszerek: joghurt, tejföl, ecet, citrusfélék, mangó, tamarind, konzerv zöldség és uborka, erjesztett ételek, fűszerek, mint a kömény és a koriander.

  • a levegő és a tűz elem a csípős (tikta) kombinációja. Élelmiszerek: hagyma, fokhagyma, gyömbér, retek, mustár, chili fűszer, fekete bors, asafoetida.

  • a föld és a levegő elemének keserű (kashaya) kombinációja. Élelmiszerek: éretlen banán, áfonya, gránátalma, zöldségek (brokkoli, karfiol, káposzta, kelkáposzta), okra, bab, lencse, petrezselyem, bazsalikom és fűszerek, például sáfrány és kurkuma.

  • a levegő elem és az éter forró (katu) kombinációja. Élelmiszerek: sötétzöld leveles zöldségek, például spenót, mángold, kelkáposzta, pitypang, rebarbara, dinnye, kurkuma fűszerek és görög széna.

Az egyéniség elvének betartása az ájurvédikus étrendben

Az Ayurveda az individualitás elvét minden fölé helyezi. Mindenkinek létezik ideális étrend. Maga az Ayurvéda megkülönbözteti az egyes személyeket a három alapvető életenergia (dosha) és ezek kombinációi között. E nézet szerint minden emberben 3 dósa van. Ezen életenergiák arányának különbsége különböző jellemzőket és szükségleteket eredményez.

Az Ayurveda 20 lépése az öngyógyítás felé vezető úton

Az ájurvédikus diéta elveinek betartása jelentős egészségügyi előnyökkel jár - a test feltöltése energiával, a szervezet megtisztítása a káros anyagoktól, a betegségek megelőzése. Az ayurvéda 20 alapelvét mutatjuk most be, amelyek segítenek ezen előnyökhöz vezető úton:

  1. az ételt a személyi felépítés figyelembevételével kell kiválasztani,
  2. az étkezések közötti szünetek betartása,
  3. az ebéd főétkezésnek minősítése, mivel az agni (emésztési tűz) a legaktívabb abban az időben,
  4. csak akkor egyél, ha éhes vagy - ne egyél túl sokat,
  5. szánj elegendő időt az étekzésre, ne siess,
  6. fogyasztás közben ajánlott hosszan rágni az ételt,
  7. ne igyál közvetlenül étkezés előtt vagy után (csak reggel 7 és este között),
  8. rendszeresen tartsd megközelítőleg ugyanazt az ételmennyiséget, hogy a szervezet készen álljon az élelmiszer megfelelő emésztésére,
  9. kerüld a hideg és jeges italokat, mivel ezek gyengítik az agni-t,
  10. kerüld az élelmiszerek nem megfelelő kombinációit, amelyek emésztési zavarokat okoznak - pl. a gyümölcsöket nem szabad más élelmiszerekkel kombinálni, valamint kerüljük a friss és főtt zöldségek kombinációját,
  11. korlátozd a félkész termékek fogyasztását,
  12. fogyasztás előtt ne melegítsd fel többször az ételt,
  13. összpontosíts a fűszerek helyes megválasztására, az ayurvéda leggyakrabban használja pl. a kurkumát, római köményt, koriandert, kardamómot, gyömbért,
  14. a gyógynövények és a hozzájuk tartozó élelmiszerek fogyasztásának előnyben részesítése, amelyek ugyanolyan tulajdonságokkal rendelkeznek, mint az egyénben uralkodó dosha ,
  15. kerüld a környezeti egyensúlyhiányt elősegítő élelmiszereket (ne fogyassz fűszeres ételeket száraz területeken, és zsíros ételeket mocsaras területeken),
  16. ne keverd össze az ellentmondó tulajdonságokkal rendelkező ételeket - melegítő és hűsítő hatású ételeket,
  17. a helyes sorrend szerint - ne egyél közvetlenül azelőtt, hogy kicsi vagy nagy szükségletre mennél,
  18. az elfogyasztott étel nem ütközhet az emésztőtűz erejével - nehezebb ételeket együnk akkor, amikor az emésztőtűzünk a legerősebb,
  19. részesítsd előnyben azokat az ételeket, amelyekhez hozzászoktál, vagy kerüld a hirtelen más élelmiszerekre való áttérést (pl. édes és hideg ételek fogyasztása olyan személyben, aki hozzászokott a csípős és meleg ételekhez),
  20. az ételek fogyasztását igazítasd az évszakokhoz  - télen kerülni kell a hideg és száraz ételek, nyáron pedig a csípős és forró ételek fogyasztását.

Fontos tudnivaló

Fontos megjegyezni, hogy a fenti elvek továbbra is az egyéniség elvének vannak alávetve. Ezért az ayurvédikus gyakorlat során szorosan figyelemmel kell kísérni az egyes elvek érvényességét és hatékonyságát.